Artikel: I mål med crowdfunding

Det er skønt at få lov at være penneføreren

Artikel til lokalavisen

En økonomisk udfordring blev løst, og pengene er på vej på kontoen. Det var en af de sjovere historier, jeg var så heldig at få lov at skrive forleden, da Maureen ringede og fortalte, at crowdfunding var lykkedes, og pengene til flasker til Rakkerpak Ciders høst var sikret. Artiklen blev bragt i lokalavisen - du kan læse den herunder.

Rakkerpak Cider lykkes med crowdfunding og udvider produktionen

Det lille cideri Rakkerpak Cider, der ligger i Rødding, har stor succes med at producere cider. Så stor, at sidste års produktion var udsolgt allerede til årsskiftet. Nu udvider Rakkerpak Cider produktionen, og pengene til kapacitetsudvidelsen skaffer cideriet med crowdfunding.

Det er en stor passion for den liflige cider, der driver iværksætteren for Maureen Sørensen. For fire år siden startede hun Rakkerpak Cider i en tom fabriksbygning i Rødding, og efterspørgslen fra både lokale restauranter og fra de mange trofaste privatkunder er stor. Så stor, at sidste års produktion langt fra kunne matche efterspørgslen.

Derfor udvider Rakkerpak Cider nu produktionen, og de ekstra flasker finansieres gennem Coop Crowdfunding.

- Der er mange udfordringer ved at være en iværksættervirksomhed med en stærkt sæsonbetonet produktion og indtjening, og vi løb stort set tør for midler i februar måned. Samtidig ville vi gerne fordoble vores produktion i forhold til 2023, så det var tvingende nødvendigt at rejse noget kapital, fortæller Maureen Sørensen, der er ciderist og indehaver af Rakkerpak Cider. Hun fortsætter:

- Den nye høst er tidligst klar til salg til efteråret, så gode råd var dyre. En sen aften foran computeren faldt jeg over Coops crowdfunding-side. Metoden er helt uden risiko, så det var et forsøg værd. Forleden udløb perioden for vores crowdfunding – og vi er lykkedes, pengene er i hus, fortæller Maureen Sørensen med et stort smil.

Crowdfunding er en fundraising metode, der udelukkende har til formål at indsamle penge til et bestemt projekt. Via Coop Crowdfundings platform har interesserede gennem de seneste par måneder kunnet købe en reward, der udløser Rakkerpak Cider til efteråret. Man sælger ganske enkelt sit produkt, inden det er færdigproduceret, og på den måde får man sine produktionsomkostninger finansieret.

Crowdfunding resulterer i både 50.000 kroner og et nyt produkt

Coop Crowdfunding hjælper med at finde købere til de forskellige reward-projekter, og det koster 6 % af det indsamlede beløb at rejse kapital gennem Coops platform. Til gengæld koster det ikke noget, hvis projektet ikke når i mål – men så er der heller ingen penge til projektet. Derfor har Maureen Sørensen også været flittig til at sprede det glade budskab – blandt andet på Rakkerpak Ciders Facebookside, og anstrengelserne har båret frugt – 50.000 kroner er på vej til Rakkerpak Ciders bankkonto.

- Det er jo helt vildt mange penge, og nu skal der investeres i mere kapacitet i vores produktion. Oveni de mange penge, så har projektet også givet os en idé til et nyt produkt, for flere har efterspurgt besøg i cideriet i Rødding og en cidersmagning, siger Maureen Sørensen.

Rakkerpak Cider har allerede vist de første grupper rundt i ciderproduktionen i Rødding, og de besøgende får også et indblik i, hvordan det er at springe ud som ciderist i Danmark og sælge et næsten ukendt produkt.

- Det glæder mig, at flere får øjnene op for de skønne dråber, for cider er et spændende alternativ til andre alkoholiske drikke – og indeholder kun 5 % alkohol. Et glas cider smager godt til alle lejligheder – både frokostbordet og fiskeforretten og som et køligt glas bobler på terrassen, fortæller Maureen Sørensen.

Rakkerpak Cider har kun én ingrediens

Danske æbler er fremragende til fremstilling af cider uden kunstige tilsætningsstoffer, og Rakkerpak Cider har valgt at producere deres cider med udgangspunkt i bæredygtighed, godt håndværk og efter samme principper, der benyttes ved fremstilling af naturvin. Gæring sker på grund af den gær, der sidder på frugten, så i Rakkerpak Cider er der kun én ingrediens, nemlig æbler. For jo renere et produkt jo bedre er smagsoplevelsen – er filosofien.

- Det har været vigtigt for mig helt fra starten at udbrede kendskabet til cider og især den lokalproducerede cider. Det giver nemlig rigtig god mening i forhold til fra jord til bord. Det er en langt mere bæredygtig produktion, og man undgår en masse transport, siger Maureen Sørensen.

Hvis du skal starte eller skalere en produktion op, så er crowdfunding en god og lidt anderledes vej at gå. Det mener i hvert tilfælde Maureen Sørensen, og hun vil gerne hjælpe andre og dele ud af sine erfaringer, for, slutter hun:

- Her i lokalsamfundet skal vi hjælpe hinanden, siger Maureen Sørensen.

Det har jeg hjulpet med

Det charmerende cideri og det ihærdige iværksætteri hjælper jeg på deres vej, så endnu flere kan få glæde af de liflige dråber.

Ud over sparring og rådgivning, så har jeg blandt andet lavet deres website Rakkerpak Cider og Rakkerpak Ciders brochure, du ser her. Brochuren af sat op grafisk af WNDRLND by Alices kyndige hænder.

Vil du vide mere om et samarbejde med mig?

Referencer

Vi havde Gitte tilknyttet i seks måneder i forbindelse med etablering af et nyt website på tre sprog. Gitte er en erfaren og professionel marketingskonsulent, som styrede projektet i mål inden for den aftalte tidsramme – og hun sparede os endda for en del penge.

Vi fik sideløbende god sparring på vores marketingaktiviteter. Gitte er en god kommunikator og har en god forretningsforståelse. Vores løsninger er højteknologiske vaskeanlæg, og Gitte evner at skabe overblik over komplekse budskaber og kommunikerer budskaberne i et tydeligt og letforståeligt sprog. Gitte 'gled' ubesværet ind i vores organisation og har været meget vellidt blandt medarbejderne. Hun er personlig og har god humor - det har været en stor fornøjelse at samarbejde med Gitte, hun har mine bedste anbefalinger.

Michael Unnerup Jacobsen, Marketingschef, KSN Industri A/S

Rul til toppen