Skal din CEO på sociale medier?

Spændende netværksmøde i Klub K med Henriette Rald

Tema: Skal din CEO på sociale medier?

Det korte svar er ja til spørgsmålet, om din CEO skal være aktiv på sociale medier.

Ifølge Henriette Rald, som har skrevet bogen 'Influenter, når menesker er medier' i samarbejde med Katrine Thielke kan det nærmest kaldes pligtforsømmelse ikke at sætte virksomhedens CEO i spil og bruge den – oplagte – kommunikationskanal. For vi mennesker er sociale væsner, og derfor bliver også de sociale medier - SOCIALE.

På sociale medier læser både virksomhedens medarbejdere, kunder, bestyrelse og andre stakeholders med. Derfor er CEO'ens kanaler direkte kommunikation fra hestens egen mund. Og vi elsker det autentiske – hvad foregår der egentlig i kulisserne bag alle de professionelle billeder og polerede marketingkampagner?

Men selvom man som CEO er scenevant og står i spidsen for flere hundrede mennesker, kan det være mindst lige så grænseoverskridende at lave opslag på fx på LinkedIn, som for alle os andre.

Så er det jo godt, vi har kommunikatøren, som her kommer ind og er direktørens vigtigste sparringspartner – og heppekor, en særlig vigtig funktion i starten.

For der er masser af argumenter for IKKE at poste på sociale medier - om du er CEO eller ej.

Her er et par af dem.

  • Er jeg virkelig interessant?
  • Det kan jeg da ikke finde ud af
  • Ihh, jeg har så travlt!
  • Pu ha nej, det er slet ikke mig, jeg er jo introvert
  • Det kan jeg ikke se på bundlinjen
  • Det er jo bare ananas i egen juice
  • Kommunikatørens rolle er at sætte sig ind i barriererne, så man hjælper med at fjerne nogle af dem - og får liv i CEO'ens kanaler på sociale medier.

Det vigtigste, jeg tog med hjem fra oplægget, er, at vores CEO’s kanaler på sociale medier altid skal bruges strategisk! Det kan umiddelbart lyde banalt, men det giver en god rettesnor for, hvilket indhold der skal prioriteres. Og så skal kommunikationen selvfølgelig være begavet.

En anden vigtig pointe er kanalvalg, og her handler det ikke om at vælge mellem Facebook eller LinkedIn, men om det skal være CEO'ens kanal eller virksomhedens kanal, og hvilket indhold der bliver postet på de to kanaler. Virksomhedssider er primært til markedsføring, her handler det om nye medarbejdere, produkter, salg og sociale event på arbejdspladsen - kommunikationen er rettet mod kunder og nyværende og potentielle medarbejdere. På topchefens kanal forholder det sig noget anderledes. Her når virksomheden ud til en bredere målgruppe og virksomheden får en stemme gennem sin topleder.

Derfor er det vært at tænke denne kanal ind, næste gang I laver contentplaner for jeres aktiviteter på sociale medier.

Der var masser af andre gode input fra gårsdagens møde i klub k, som jeg både kan bruge i mit arbejde med virksomheder og personligt - tak for altid spændende møder Anne Møller Kristensen.

Har du brug for hjælp til at få din CEO i gang på sociale medier, så ring på +45 2398 1371.

Vil du vide mere om et samarbejde med mig?

Referencer

Vi havde Gitte tilknyttet i seks måneder i forbindelse med etablering af et nyt website på tre sprog. Gitte er en erfaren og professionel marketingskonsulent, som styrede projektet i mål inden for den aftalte tidsramme – og hun sparede os endda for en del penge.

Vi fik sideløbende god sparring på vores marketingaktiviteter. Gitte er en god kommunikator og har en god forretningsforståelse. Vores løsninger er højteknologiske vaskeanlæg, og Gitte evner at skabe overblik over komplekse budskaber og kommunikerer budskaberne i et tydeligt og letforståeligt sprog. Gitte 'gled' ubesværet ind i vores organisation og har været meget vellidt blandt medarbejderne. Hun er personlig og har god humor - det har været en stor fornøjelse at samarbejde med Gitte, hun har mine bedste anbefalinger.

Michael Unnerup Jacobsen, Marketingschef, KSN Industri A/S

Rul til toppen