Case: ”Vi flytter vores marketingomkostninger fra faste til variable med en freelancer”

Case: Smartlift

”Vi flytter vores marketingomkostninger fra faste til variable med en freelancer”

Smartlift leverer løfteudstyr til byggebranchen og industrien. Maskinerne er produceret på fabrikken på Mors og distribueres via salgsselskaber i det meste af verden. Birgit Ankjær er Chief Marketing Officer hos Smartlift og ansvarlig for at supportere hele salgsstyrken – og det kan i perioder være svært at følge med.

Birgit Ankjær beskriver deres udfordring således:

- Vi har salgsselskaber i både Europa og USA, og det er ind imellem en udfordring både at nå den daglige support til selskaberne og samtidig understøtte forretningens strategiske mål. Vi kører også i perioder større marketingprojekter, som kræver mange timer.

- Jeg har selvfølgelig overvejet at ansætte en til at hjælpe mig, men det forudsætter et jævnt flow i løbet af året, og sådan fungerer det ikke altid hos os, fordi en stor del af vores omsætning kommer fra byggebranchen, der er mere ustabil end industrien. En ansat indebærer også en fast omkostning, og det vil jeg gerne undgå.

”Gitte fik en dags introduktion til virksomheden og opgaverne på vores kontor, ellers klarer vi alt online. Jeg får opgaverne løst og sparer en masse tid til alt det administrative, der følger med en ansat.”

Løsningen: Fleksibel løsning med fast opkobling

Birgit Ankjær er stor tilhænger af at bruge freelancere, for det giver stor fleksibilitet – både budgetmæssigt og hvad angår kompetencer. Derfor var det oplagt at genoptage samarbejdet med Gitte, da behovet for flere ressourcer opstod. Birgit Ankjær har nemlig i et tidligere job gjort brug af Gittes ydelser, så hun vidste, hvad Gitte kunne tilbyde.

Denne gang er samarbejdet i et mere fast setup.

- Gitte er koblet op på vores VPN, og hun har adgang til de mapper, hun skal bruge for til at løse opgaverne. Hun har også en Smartlift-mail, så hun let kan komme i kontakt med alle interne, og når hun kommunikerer med eksterne, står Smartlift som afsender.

”Arbejdsmæssigt er der ingen forskel på, om Gitte er ansat eller fast tilknyttet som freelancer."

- Det giver stor fleksibilitet at have Gitte fast tilknyttet, for jeg kommer ikke i situationer, hvor jeg må sige nej til en kollega pga. tidspres. Jeg sender blot en mail til Gitte med opgaven, så har jeg den retur inden for kort tid. Jeg har også haft god nytte af samarbejdet i perioder med større projekter. Her har Gitte sikret fremdrift og fået tingene færdige til aftalt tid.

Resultatet: Fra fast til variabel omkostning

For Birgit Ankjær er der mange fordele med en fast freelance-aftale. Men især én fordel overskygger de andre.

- Den største gevinst ved at have Gitte fast tilknyttet til Smartlift er, at vi flytter vores marketingomkostninger fra at være faste omkostninger til løn mv. til at være variable omkostninger. Det er – i sagens natur – meget mere fleksibelt.

”Overholdelse af deadlines er supervigtigt for mig. Det giver troværdighed, og jeg kan altid regne med, at Gitte leverer til tiden.”

- En anden stor fordel er, at det er lettere for mig at planlægge vores marketingaktiviteter, for jeg skal ikke tænke så meget på, om vi har ressourcer til opgaverne. Nu har jeg en, der kan levere mange timer i en afgrænset periode, og i perioder med færre opgaver behøver jeg ikke at bekymre mig om, at vores omkostninger ikke matcher vores behov.

- Med aftalen med Gitte kan jeg skrue op og ned fra dag til dag, og jeg får præcis de ressourcer, jeg har brug for. Det er en optimal løsning, og det fungerer supergodt.

- Gitte leverer høj kvalitet i alt, hvad hun laver. Jeg er meget tilfreds med vores samarbejde.

”Jeg satte Gitte sammen med en freelance grafiker, og så tog jeg på ferie. Efter ferien lå vores nye kataloger klar til min godkendelse. Det sparede mig for mange timer.”

God formidling af USP’er gennem cases

Kundecases er en vigtig del af Smartlifts markedsføring, og Gitte har udarbejde flere af Smartlifts cases i tæt samarbejde med salgsselskaberne.

- Gitte fanger hurtigt, hvilke fordele der er ved vores produkter og gevinsten for vores kunder, og det får hun godt formidlet. Jeg sender en kort introduktion til casen og en kontakt til sælgeren til Gitte, og så tager hun den derfra. Når sælgeren har godkendt casen, lægger hun den på vores website og sørger for oversættelserne.

”Gitte leverer de samme ting, som jeg ellers kunne få løst hos et bureau, bare til en tredjedel af prisen.”

Fakta

Jeg har hjulpet Smartlift med:

  • Sprogversionering af nye produktkataloger
  • Løbende opdateringer af website
  • Opdateringer af salgsmaterialer
  • Udarbejdelse af kundecases

 

Vil du vide mere om et samarbejde med mig?

Referencer

Vi havde Gitte tilknyttet i seks måneder som marketing projektleder i forbindelse med etablering af et nyt website på 3 sprog. Gitte er en erfaren og professionel marketingskonsulent, som styrede projektet i mål inden for den aftalte tidsramme – og hun sparede os endda for en del penge.

Vi fik sideløbende god sparring på vores marketingaktiviteter. Gitte er en god kommunikator og har en god forretningsforståelse. Vores løsninger er højteknologiske vaskeanlæg, og Gitte evner at skabe overblik over komplekse budskaber og kommunikerer budskaberne i et tydeligt og letforståeligt sprog. Gitte 'gled' ubesværet ind i vores organisation og har været meget vellidt blandt medarbejderne. Hun er personlig og har god humor - det har været en stor fornøjelse at samarbejde med Gitte, hun har mine bedste anbefalinger.

Michael Unnerup Jacobsen, Salgs- og Marketingschef, KSN Industri A/S

Læs casen om KSN Industri A/S her.

Rul til toppen