Case: Yggdrasil
”Vi gik fra ukendt startup til en virksomhed med et tydeligt brand, der tiltrækker de rette profiler”
Som nystartet tech-virksomhed stod Søren Agersbæk Jensen, CEO hos Yggdrasil, i 2021 med en udfordring. For selvom businesscasen var god, så var virksomheden ukendt for de IT-profiler, som Yggdrasil havde brug for til at realisere de ambitiøse mål.
Søren Agersbæk Jensen indgik derfor en freelanceaftale for at få hjælp til at profilere virksomheden og tiltrække de rigtige profiler.
"En freelanceaftale er den ideelle løsning for os. Vi får løst opgaverne, selvom vores behov svinger meget."
Søren Agersbæk Jensen beskriver udfordringen sådan her:
- Vi havde et behov for at skulle ansætte flere højtkvalificerede kolleger i løbet af forholdsvist kort tid for at sikre udviklingen af virksomheden, så det var ret afgørende for os at få fat på de rigtige profiler.
- Vi forsøgte os med stillingsopslag og brugte vores netværk, men vi fik ingen henvendelser, fordi hele vores profil bar præg af at være en nystartet virksomhed. Det signalerer jo ikke ligefrem jobsikkerhed, selvom alt gik efter planen. Derfor havde vi brug for at skabe en tydelig profil og et employer brand, der signalerede det, der kunne tiltrække de rigtige medarbejdere.
Løsningen del 1: Employer branding
Energihandel er en kompleks branche at sætte sig ind i, og medarbejderne hos Yggdrasil er specialister inden for hver deres felt. Netop derfor har det været vigtigt at finde en, der hurtigt kunne sætte sig ind i forretningen og skabe fortællingen om Yggdrasil.
- Gittes tilgang ligner meget vores - det er et godt match. Vi har en flad struktur, og vi er ikke bange for at prøve nogle ting af, og sådan arbejder Gittes også. Hun opsøger selv de informationer, hun har brug for og har en finger på pulsen med, hvad der foregår.
Fundamentet for employer brandingen er Yggdrasils DNA. Virksomhedens værdier blev udarbejdet gennem nogle workshops, og målgrupperne blev fastlagt gennem interviews med nøglemedarbejdere.
"Yggdrasils værdier er en vigtig og integreret del af vores virksomhed, og vi er alle stolte af vores visuelle identitet."
Løsningen del 2: Brandidentiteten
Herefter skulle der tilsættes logo, ikoner og farver. Brandidentiteten blev udviklet i samarbejde med et kreativt bureau, og tre medarbejdere deltog i processen for at sikre, at profilen afspejlede kulturen og ramte målgruppen.
Med klare værdier og en skarp brandidentitet kunne arbejdet med at tiltrække de rigtige profiler for alvor gå i gang.
Værdiskabelsen: Medarbejdertilgang på over 200 procent
Søren Agersbæk Jensen opsummerer resultatet af samarbejdet her:
- Da vi indgik aftalen med Gitte i 2021, var vi 11 medarbejdere, og her ved udgangen af 2024 er vi 34. Vi er gået fra at være en ukendt startup til at have et tydeligt brand, som folk i branchen kender. Nu kan vi tiltrække de rigtige medarbejdere – vi får endda også en del uopfordrede henvendelser fra relevante profiler.
- Resultatet taler for sig selv, vores målrettede fokus på employer branding i tæt samarbejde med Gitte har virket.
"Jeg er ikke i tvivl om, at den målrettede employer branding-indsats har gjort rekrutteringen lettere for os."
- Jeg er meget tilfreds med samarbejdet med Gitte. Hun leverer en høj kvalitet, og samtidig er hun let og fleksibel at samarbejde med. Hun er meget vellidt i hele Yggdrasil-teamet.
Sikrer den røde tråd i virksomhedens kommunikation
Opgaverne hos Yggdrasil omfatter Yggdrasils årsrapport, som Søren Agersbæk Jensen har haft et tæt samarbejde med Gitte om.
- Det er en stor fordel, at Gitte kender vores forretning så godt, for hun klarer de indledende øvelser uden min hjælp, så det er nemt for mig. Hun kommer med et oplæg til, hvilke emner vi skal have med i årsrapporten, og hvad vi skal skrive om i CEO letter - og det rammer hun godt. Sammen afstemmer vi indholdet, som Gitte skriver årsrapporten ud fra.
”Jeg sparer en masse tid, og jeg plejer ikke at have mange kommentarer til hendes tekster.”
Fakta
Jeg har hjulpet Yggdrasil med:
- Ny brandidentitet
- Udarbejdelse af virksomhedens værdier - fra workshop til implementering
- Website med sidestruktur, indhold, tekster og lancering
- Pressemeddelelser
- Årsrapporter
- Employer branding
- Brandidentitet og website for japansk datterselskab
- Annoncering på LinkedIn
Vil du vide mere om et samarbejde med mig?
Referencer
I vores indsats for at tiltrække og rekruttere de rette kandidater og kollegaer, har det været afgørende at Yggdrasils kultur er blevet kommunikeret tydeligt. Det er vi lykkedes med i tæt samarbejde med Gitte. Gitte har hjulpet os med at opbygge Yggdrasils employer brand, der afspejler vores værdier, og hun formidler budskaberne klart og tydeligt. Hun kommunikerer målrettet og i øjenhøjde til målgruppen og bruger samtidigt kommunikationen strategisk i rekrutteringsøjemed. Gitte har rigtigt meget erfaring og har hurtigt sat sig ind i hvem vi er, så jeg får god sparring på profiler, og hun hjælper mig med målrettet annoncering af vores stillingsopslag, på f.eks. LinkedIn.
Der er en rød tråd i alt vores kommunikation – det er især det, vi får ud af samarbejdet med Gitte. Vi får en del uopfordrede henvendelser fra interessante profiler, der finder og kontakter os. Det er uden tvivl et resultat af vores målrettede employer branding-indsats og et klart bevis for, at det virker. Har I brug for at tiltrække de rigtige kandidater, så kan jeg varmt anbefale at tage fat i Gitte.
Ann Sloth Hansen, People and Culture - Business Partner, Yggdrasil